Frugal Village Forums banner

Herinneringen aan de babyboomgeneratie...

27K views 292 replies 6 participants last post by  Winston Smith  
#1 ·
Wat zijn de jouwe?

Ik heb net een prachtige inzending gelezen die is geplaatst door een lid van Frugal Village over plastic broodzakken die in de winter op onze voeten worden gebruikt, wat me ertoe aanzette dit onderwerp te starten.

Hier zijn een paar van mij die in me opkomen.

• Tonka-speelgoed was van metaal en ging generaties lang mee...
  • Weinig speelgoed en speelgoed vertrouwden op batterijen...
  • Zeer weinig wegwerpdingen...
  • Moeders bleven thuis om hun baby's op te voeden en de wacht te houden...
  • Gezinnen waren afhankelijk van één voertuig...
  • Zelfgemaakte maaltijden...
  • Mensen woonden tientallen jaren in hetzelfde huis...
  • Op zondag waren de winkels gesloten...

#5 · (Edited)
Ouderwetse plastic luieremmers (vóór Pampers)!

In de plastic luieremmer gingen de luiers, de rubberen broekjes en de babywasdoekjes, en dan leegde ik de emmer twee keer per week in de wasmachine, de luiers werden gewassen, en dan ging de was in de wachtende plastic wasmand, de kelder op en de achterdeur van de veranda uit, kwamen de mand en ik tevoorschijn, en dan ging de was op de waslijn!

Iedereen had vroeger een lange rij luiers en rubberen broekjes aan de waslijn hangen!

#11 · (Edited)
Ouderwetse rubberen broeken en stoffen luiers (met luierspelden)!

Heb deze in de jaren 80 en 90 bij mijn kinderen gebruikt! Geen Pampers in ons huis!

Stoffen luiers en rubberen broeken waren in zwang toen ik oppaste (jaren 70)! Ik heb menig baby verschoond die ze droeg! Ik werd een echte pro in het vouwen, vastspelden en rubberen broeken aantrekken!

Luiers moesten worden gevouwen om bij de baby/het kind te passen! Dubbele en driedubbele luiers waren de standaard... vooral bij oudere baby's en peuters om ze comfortabel en droog te houden! Ik herinner me nog het plastic geluid dat de rubberen broeken maakten bij het verschonen van een luier, en de sterke ammoniakgeur die uit de luieremmer opsteeg, die in je neus en ogen brandde bij het optillen van het deksel om een ​​vers verschonene luier erin te deponeren!

Verdiende een schamele 25 cent en 50 cent per uur met het verschonen (en wassen) van deze luiers! Geen Pampers of Huggies toen ik oppaste! Ik haatte het toilet bobbing/dunken gedeelte als iemand een poepje deed! De rubberen broeken stonken zo erg! Soms lekte de rommel uit de benen van de luiers en in de rubberen broeken, en je kon de rubberen broeken niet naar beneden en uit trekken zonder de rommel helemaal over de benen van de baby te slepen! Zowel luiers als rubberen broeken moesten in het toilet worden gedompeld/gebad/gespoeld voordat ze in de luieremmer konden! Dat waren nog eens tijden!

#15 ·
Ik herinner me de clackers! Vrienden en neven en nichten hadden ze. Ik denk dat ik een jaar of twee te jong ben om een "boomer" te zijn, maar ik ben dichtbij. Ik herinner me de gazondarts....sommige van die oude speeltjes! Jeez. Mijn neven en nichten hadden een "speeltje" dat lood smolt en kleine soldaatjes maakte! Super NIET veilig. We speelden ook veel met de elektrische afrastering op hun land. Als je een rij neven en nichten zover krijgt dat ze elkaars handen vasthouden, en degene bij het hek het vastpakt, is de schok voor de kinderen in de rij niet erg, en geen volwassenen kunnen je aanraken omdat ze WEL een schok krijgen. De fout in onze planning is dat we uiteindelijk moesten loslaten en eten moesten halen of naar de wc moesten...en de volwassenen zouden in huis zijn. Wachten.....gewoon wachten.

#16 ·
Ik herinner me de clackers! Vrienden en neven hadden ze. Ik denk dat ik een of twee jaar te jong ben om een "boomer" te zijn, maar ik ben dichtbij. Ik herinner me de gazondarts....sommige van die oude speeltjes! Jeez. Mijn neven hadden een "speeltje" dat lood smolt en kleine soldaatjes maakte! Super NIET veilig. We speelden ook veel met de elektrische afrastering op hun land. Als je een rij neven en nichten zover krijgt dat ze elkaars hand vasthouden, en dan degene bij het hek het vastpakt, is de schok voor de kinderen in de rij niet erg, en geen volwassenen kunnen je aanraken omdat ze WEL een schok krijgen. Het falen in onze planning is dat we uiteindelijk moesten loslaten en eten moesten halen of naar de wc moesten...en de volwassenen zouden in huis zijn. Wachten.....gewoon wachten.
Oh, wow... Gazondarts, ja, we speelden de hele tijd! Helemaal vergeten over gazondarts!

Sommige van de speeldingen van vroeger waren echt riskant, maar van alle zogenaamde gevaarlijke dingen waarmee we als kinderen speelden en die we bezaten, kende ik geen enkele persoon die verwondingen opliep.

Het verhaal van de elektrische afrastering is zo leuk!

Dank je voor de wandeling door de memory lane, Maggie! :)

#18 ·
We hadden nogal wat verwondingen. De ene BB op de kont, het buurjongetje verbrandde zijn gezicht aan vuurwerk. We werden regelmatig van sneeuwscooters, jeeps, fietsen, etc. gegooid en raakten gewond. Een van mijn neven stierf bij een auto-ongeluk in een barrel zonder veiligheidsgordels. We hadden plezier, maar sommigen van ons leden ook. Gelukkig... geen dartverwondingen die ik me herinner!
Een paar varkensaanvallen. Opa deed de varkens weg toen er een hem in de varkensschuur neerhaalde. Die dingen vermoorden je EN eten het bewijsmateriaal op.

#19 ·
We hadden nogal wat verwondingen. De vreemde bb in de kont, buurjongen verbrandde zijn gezicht aan vuurwerk. We werden regelmatig van sneeuwscooters, jeeps, fietsen, etc. gegooid en raakten gewond.
Een van mijn neven stierf bij een auto-ongeluk in een barrel zonder veiligheidsgordels. We hadden plezier, maar sommigen van ons leden ook. Gelukkig... geen dartverwondingen waar ik me iets van herinner!
Een paar varkensaanvallen. Opa deed de varkens weg toen er een hem in de varkensstal neerhaalde. Die dingen vermoorden je EN eten het bewijsmateriaal.
BB-geweren en slingergeweren... twee dingen die ik me herinner dat elke jongen vroeger had, en in tegenstelling tot vandaag, waar mensen elkaar neerschieten alsof het menselijk leven wegwerpbaar is, heeft niemand ooit een pistool op iemand gericht of iemand neergeschoten.

Geen veiligheidsgordels... achterin pick-uptrucks rijden... urenlang van 's ochtends tot 's avonds rondrennen en thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Tegenwoordig draait alles om helikopterouders en kinderen binnenhouden en omringd door witte hekken. Kinderen van tegenwoordig hebben geen idee wat echt spelen inhoudt.

Eng spul over varkens. Ze zien er gemeen uit.

#21 · (Edited)
Rubberen lakens!

Hoewel de matrassen van de wieg met vinyl/plastic waren bekleed, maakte het beschermen van de wiegmatras met een rubberen laken deel uit van het opmaken van een babybedje.

Dit zijn degenen die ik met mijn kinderen heb gebruikt! Rubberen lakens en rubberen broeken... twee van de beste uitvindingen die ik me als moeder ooit had kunnen wensen!

Zou men nog wel rubberen lakens maken/verkopen?

#22 · (Edited)
Gerber rubberen broeken!

Jaren 80/90 in ons huis! Al mijn 6 kinderen droegen deze, en ik herinner me Gerber rubberen broeken van het oppassen!

Dit waren enkele van de beste, zo niet de beste rubberen broeken van die tijd!

Gerber rubberen broeken waren bestand tegen wassen in de wasmachine met de luiers zonder te scheuren/te verscheuren, en het vinyl bleef zacht, was na was, en de elastieken rekbaar!